Garasjebesøk januar 2017

Vi tenkte vi skulle prøve å ta en liten titt på det som skjer i garasjene rundt omkring i distriktet og se hva medlemmene våre driver med. Panen er å få til et garasje besøk hver måned.Første par ut er Odd Arild og Marianne.

odd marianne

De holder til i utkanten av distriktet vårt og har kjøpt seg et lite småbruk i Trøgstad. Her har de god plass til å dyrke bil hobbyen. I tillegg til en grei dobbelgarasje har de også en stor låve som er fylt opp med biler og ting som hører bilhobbyen til.  Her er det et stort rom til parkering av biler, et verksted med løftebukk pluss mye annen lagringsplass.

Hvor hovedinteressen ligger er det ikke så vanskelig å se. BMW er rimelig greit representert i garasjen. Av BMW kan det nevnes 2000ca, E12 528i, E34 M5 touring, 3,0 csl, diverse 02 modeller og litt annet snadder. De har også en 1958 Chevrolet samt en Opel Ascona B så her er det litt for enhver smak.

1958 chevrolet

1958 Chevrolet.

En BMW E28 Schulz stasjonsvogn er ikke hverdagskost. Disse ble bygget om til stasjonsvogn av firmaet Schulz i en mindre serie. Hvor mange som ble bygget er jeg usikker på, men en del av disse fant veien til Norge gjennom de gunstige reglene vi har hatt for varebil. Odd og Marianne sin bil er nå personbil og bilen har blitt pusset opp og er i fin stand. Disse bilene har etter hvert blitt veldig ettertraktet og oppnår en grei pris om dagen.

Schulz

Schulz stasjonsvognen på en liten ferie hos undertegnede i Moss

På tunet finnes vanligvis også en 3,0csl. Denne er nå under restaurering og er forhåpentligvis ferdig til sommeren. Dette er en av antatt 9 originale CSL i Norge for tiden. Disse bilene ble bygget som homologerings biler for å gjøre BMW coupe’en konkuransedyktig mot Ford Capri. Bilene ble bygget i flere forskjellig utgaver. Denne bilen er av de mer riktige utgavene uten frontfanger, med aluminiums dører, panser og koffertlokk, uten servostyring og el vinduer og med plast sideruter. Alt dette ble gjort for å få ned vekten på bilene.

E34 M5 er også en sjelden bil. 891 biler ble håndbygget på fabrikken for M biler hos BMW. Av disse har en god slump biler funnet veien til Norge pga. varebil reglene. Men veldig mange av bilene har levd et hardt liv og det er ganske langt mellom de fine bilene. Odd og Marianne har sikret seg et fint eksemplar i rødt.

M5 400

E34 M5 Touring. En av 891 bygde slike.

De har også et nydelig eksemplar av 2002 Baur cabriolet. Disse bilene ble bygget om til en slags halv cabriolet av karosseri firmaet Baur. Så vidt meg bekjent så er det 3 slike biler i Norge. Bilen er pusset opp for ikke lenge siden og er blitt veldig fin.

baur 400

Her er Baur'en avbildet under Classic Car Show i Trondheim i 2016.

alpina

BMW Alpina B3 3,3 Allrad er ikke heller så vanlig.

deler 400

Litt deler er greit å ha på lager.

Da vil vi takke Odd og Marianne for en hyggelig prat og at vi fikk komme og se. Kaffen var også god. Plutselig dukker vi opp i en annen garasje i nærheten av deg.

Foredrag om Riksvei 1

Rv1 315 Foredrag1På en av 'åpen stasjon' onsdagene tidlig i år hadde vi den store gleden av å arrangere et kåseri om Riksvei 1.  Kåseriet ble holdt av Tore Wiik.  Tore er en av forfatterne av boken "Riksvei 1 - tapt og funnet".  Den har han skrevet sammen med Per Johansen. Kunstneren Tom Arne Evensen har bidratt med illustrasjoner i boken.  Tore Wiik er en person som er svært engasjert i samtidsarkeologi som berører veinettet og samferdsel. 

Ett av poengene som ble tatt opp under kåseriet er hvor gode vi er i å huske den svært gamle historien som f.eks rundt Kongeveien, mens den nyere tids historie lett går i glemmeboken.  Tore har tydligvis brukt mye tid på dette tema.  Han har ett svært rikholdig og interessant materiale å fremvise.

 

 

Brannvakta - hva har skjedd på ett år?

img 315x261 skiltDet har nå snart gått ett år siden vi fikk i stand avtale med Moss kommunale eiendomsselskap om å leie den gamle brannstasjonen i Moss kommune.  Bygningen er et kjent landemerke i Moss.  Først og fremst som byens brannstasjon frem til brannvesnet flyttet till nytt bygg på Tykkemyr i 2004.  For mange unge er bygget mer kjent som Kåntra - et møtested for ungdom. 

Fra 2014 har Moss og omegn motorhistoriske forening flyttet inn.  Da vi overtok så visste vi at det lå mye arbeide foran oss.  Byggets eldste del er fra 1876. Det er ganske slitt selv om det er godt i varetatt sikkerhetsmessig.  Bygget har ett oppdatert elektrisk anlegg.  I tillegg er også brannslukkerutstyr og alarmanlegg fornyet og moderne.  Bygningsteknisk så bar det selvfølgelig preg av å ha vært brukt som brannstasjon.  I tillegg hadde også de forrige leietagere satt et svært personlig preg på interiøret.